Sälja din bostadsrätt

Om du ska sälja din bostadsrätt ska styrelsen godkänna köparen, det vill säga den nya medlemmen.

Enligt gällande lagstiftning ska styrelsen behandla medlemsansökan inom fyra veckor. Styrelsen behandlar dock ansökan så fort som möjligt, men räkna med att det tar ett minst ett par veckor.

Medlemsansökningar samt andra handlingar som rör överlåtelser skickas till vår förvaltare.

Det görs en kreditupplysning på alla som söker medlemskap i föreningen. Den administrativa kostnaden för detta debiteras den som sökningen avser.

Den nya medlemmen förbinder sig att följa föreningens ordnings- och trivselregler.

Kapitaltillskott

Vid försäljning av lägenhet räknar vår förvaltare fram det så kallade kapitaltillskottet. Detta görs en gång per år. Därefter skickas det ut en kontrolluppgift till de som sålt sin lägenhet under året.

Medlemmar som sålt sin lägenhet  kommer i slutet av januari året efter att få en kontrolluppgift där det framgår hur mycket de köpte sin lägenhet för, hur stort kapitaltillskott som skett under deras boendetid samt vad de sålt sin lägenhet för.  

Nedan som tillhör bostadsrätten ska lämnas kvar

  • Telia Router med tillhörande kablage
  • Dekoder med tillhörande kablar och fjärrkontroll till TV
  • Bostadspärm bl.a. med beskrivning av ansvarsfördelning mellan boendet och förening
  • Skötselpärm med beskrivning om underhåll och service för lägenheten och dess utrustning samt teknisk beskrivning om lägenhetens standard

Nycklar

När ni flyttar ska eventuella garage- och förrådsnycklar lämnas till nyckelansvarig i föreningen. Dessa nycklar ska alltså inte lämnas direkt till köparen utan till styrelsen. Nyckelansvarig nås via styrelsen.

Nycklar som ska lämnas vid försäljning är:
  • 3 st. nycklar övre lås (säkerhets- polislås)
  • 4 st. nycklar huvudlås, den nedre – nycklar märkta CMM231
  • 3 st. nycklar till postfacken
  • 4 st. nyckelbrickor
  • 1 st. garagesändare (om garageplats hyrs)

Vid förlust av lägenhetsnycklar så skall det till ett byte av låscylinder samt ny uppsättning av nycklar. Styrelsen ska kontaktas, styrelsen@brfsilverdalsbacken.se

Säljare (lägenhetsinnehavaren) står för kostnaden avseende:
  • Beställning av ny låscylinder (1 st.)*
  • Beställning av ny/nya låscylinders entrédörr och fönsterpartier i fall att lägenheten har uteplats (antalet låscylinders kan variera beroende på typen av lägenhet) *
  • Beställning av ny uppsättning nycklar (4 st.), nycklar huvudlås, den nedre – nycklar märkta CMM231*
  • Beställning av ny uppsättning nycklar (3 st.), övre lås (säkerhets- polislås)
  • Res- och arbetskostnad (Gerts Lås & Larm)
  • Beställning av ersättningsnyckelbrickor **
  • Beställning av garagesändare **

* Styrelsen hänvisar till föreningens lås och nyckel Partner Gerts Lås & Larm, www.gertslas.se

Tänk även på detta!

  • Styrelsen har möjlighet att kontrollera lägenheten vid ägarbyte.
  • Debitering av varmvatten kan ske upp till 5 månader efter utflyttning. Viktigt att ni som säljare och köpare gör upp om hur betalning sker efter ägarbytet. Föreningen eller styrelsen har inget ansvar i denna fråga.
  • Uppsägning av garage/parkeringsplats sker automatiskt vid ägarbyte.
  • Vid innehav av laddplats för elbil i garaget så kan förbrukning debiteras i efterhand. 
Hittade du inte det du sökte?

Tyvärr händer det att information saknas eller inte är uppdaterad. Om du saknar du något, eller om något inte stämmer, skicka ett mejl och berätta, styrelsen@brfsilverdalsbacken.se